Soft proofing

Som en kommentar på Simons tipsdenne posten, legger jeg inn en liten post om «soft proofing».

Den gyldne regel for all digital behandling av bilder er selvsagt å jobbe med en kalibrert skjerm for å gjengi naturotro farger og riktige «toner» og intensitet på hver piksel.


En god regel nummer to er å bruke det størst tilgjengelig bilderommet kameraet ditt tillater (som regel AdobeRGB eller Pro PhotoRGB), samt å skyte i råformat (raw) dersom du har som hensikt å behandle bildene før trykk eller annen form for publisering.

Skriver du ut bilder selv må du også passe på å bruke riktig profil for skriveren, men også for papiret du skriver ut på. «Papirprofilen» fås gjerne som en innebakt profil for skriver og det aktuelle papiret. Husk oppdaterte skriverdrivere.

Om du skriver ut bilder selv, eller sender de til en fotobutikk for framkalling, kan det også være kjekt å ta en såkalt soft proofing av bildene for å sikre at det som lander på papiret er så likt med skjermen din som mulig -det er jo tross alt det du har jobbet fram!

Stort fargerom i kameraet sørger for at utgangspunktet inneholder så mange farger og nyanser/toner som mulig. En kalibrert skjerm sørger for at det du ser og jobber med er så «riktig» som mulig (og dermed kan «oversettes» til annen form for publisering/trykk). Profilen for skriveren og papiret du skriver ut på sørger for at riktig mengde blekk brukes for å oppnå/komme så nærme som mulig det du ser på skjermen. Men, og det er et viktig men, de fleste skjermer har for det første et mye større kontrastforhold enn det papir har. Og for det andre er skjermene bakgrunnsbelyst. Fargerommet kan også være større for en skjerm enn for papir/blekk kombinasjonen. Dette fører til at selv om skjermen er kalibrert og datamaskinen ved hjelp av skriver/papir profilen tilpasser utskriften så best den kan, så kan du ende likevel ende opp med et resultat som kanskje først og fremst fremstår blast og fargeløst, men kanskje også med tiløp av andre fargenyanser.

Det er det soft proof fikser.

Siden skjermen har det største fargerommet, høyeste kontrastnivået og i det hele tatt kan vise alt papiret kan (-det er jo omvendt som er problemet) kan man simulere fargene og utskriften på skjermen før det faktisk skrives ut. Nyttig. Spesielt når man bruker fotolabber og ikke har kontroll over prosessen selv (-og event tar en testutskrift før hovedtrykket).

Se en mye bedre artikkel enn denne om emnet hos Luminous Landscape :)

Oppdatering: Det er først og fremst (programmer som) Adobe Photoshop som støtter «soft proofing», og er dermed en prosess som slettes ikke er tilgjengelig for alle (hobby) fotografer..

Adobe Photoshop Lightroom har pr dags dato ikke støtte for soft proofing, mens Apples Aperture derimot har det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *